fbpx

Columbi Ägg är tävlingen för reklam riktad till den offentliga marknaden. Årets nominerade bidrag har hittat effektiva lösningar för att nå beslutsfattare som årligen beslutar om inköp av varor och tjänster till ett värde av 1000 miljarder kronor.

Alla kampanjer som haft införanden i tidningen Dagens Samhälle under 2018 har automatiskt deltagit i tävlingen. Av dessa har 13 bidrag nominerats eftersom de på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.

För att juryn ska ha så goda förutsättningar som möjligt för sin bedömning, får de tävlande lämna in uppgifter om kampanjens mål och resultat. Juryn väljer ut den slutliga vinnaren som presenteras fredagen den 29 mars 2019 på Operaterrassen, Stockholm.

Jury Columbi Ägg 2018

I år är det Parisa Liljestrand (m), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun och Magdalena Bosson, stadsdirektör i Stockholms stad. Vi har även alltid med en representant från förra årets vinnare. Det var Avfall Sverige, som representeras av Magdalena Östling. Dessutom ingår Max Apéria, byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer och ordförande är Dagens Samhälles vd och chefredaktör Olov Carlsson.

Kontakt

Kontakta Dagens Samhälles annonsavdelning Informa för mer information.
Telefon: 08-34 03 05
columbiagg@informa.se

Om namnet

Enligt sägnen ville Christofer ha en belöning av drottningen för att ha upptäckt Amerika. Drottningen var tveksam eftersom hon inte tyckte att det var någon konst att upptäcka ett land. Columbus gav sig inte och sa ”Nej, det är inte svårare än att ställa ett ägg på dess spets”. När drottningen efter flertalet försök misslyckats med uppgiften tog Columbus ägget och knackade dess botten i bordet. Skalet gick sönder och ägget stod kvar. Problemet hade varit olösligt tills han visade hur enkel lösningen var. Kopplingen till Columbus upptäckt var självklar.

Det är just därför vår tävling heter Columbi Ägg. Vi belönar de som hittat den enkla lösningen på ett till synes olösligt problem. För ska man nå fram till beslutsfattare på den offentliga marknaden, måste man ibland vara beredd att kliva ur mallarna för hur en vanlig kampanj ska se ut.