fbpx
Annonsör

Försvarsmakten


Kampanjnamn
BLI EN AV OSS, FÅ EN AV OSS
Mediebyrå
PHD
Reklambyrå
VOLT
Vinnare 2018

Målgrupp

Offentliga och privata arbetsgivare i Sverige.

Budskap/kampanj

Kommunikationskonceptet BLI EN AV OSS, FÅ EN AV OSS är i grund och botten ett enkelt säljbudskap mot arbetsgivare. Genom att bli en av oss, en partner till Försvarsmakten, bidrar du som arbetsgivare till Försvarsmaktens huvuduppgift – att försvara Sverige, landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer. Och när du får en av oss, får du en medarbetare som bryr sig mer, alltid kommer i tid och engagerar sig lika mycket i lagerhyllan som i teamets samlade framgångar. Budskapet ”Få engagerad personal och försvara Sveriges frihet” var ett av många som förmedlade samma sak: bli en av oss, få en av oss.

Målsättning

Att arbetsgivare i högre utsträckning ska se fördelarna av att ha anställda med erfarenhet av Försvarsmakten, både genom att tillåta tidvis tjänstgöring vid sidan om den huvudsakliga sysselsättningen, och genom att prioritera FM-engagemang/-bakgrund vid nyrekrytering.

Genomförande

Printannonser, hemsida och broschyr.

Resultat

Försvarsmaktens arbetsgivarrelationer har tidigare varit tvungna att enbart använda uppsökande verksamhet för att träffa andra arbetsgivare. Under och efter genomförd kampanj steg antalet arbetsgivare som själva kontaktat Försvarsmakten för att initiera ett samarbete om personal med 2000%. Vidare kan vi se att kännedomen om hur en karriär kombinerat med ett deltidsengagemang i Försvarsmakten ökat i målgruppen andra arbetsgivare.

Arbetsgrupp Annonsör

Göran Oscarsson, Chef Arbetsgivarrelationer
Jonas Wannberg, HR-strateg Arbetsgivarrelationer
Johan Landeström, Marknadschef
Mia Jungfors, HR Strateg
Robert Forss, Marknadschef

Arbetsgrupp Reklambyrå

Henrik Stampe, Strateg
Malin Almqvist, Projektledare
Caroline Sjöström, Produktionsledare
Lisa Peterson, Produktionsledare
Kristoffer Wernald, Copy
Lars Jansson, AD
Anton Blanck, Planner
Åsa Stjärnquist, Form

Arbetsgrupp Mediebyrå

Emelie Stade, Media Planner
Caroline Ekstrand, Client Director